Mis siis, kui õpetaks lastele väärtust, et õiged teod peaksid tulenema sisemisest veendumusest, mitte hirmust karistuse ees. Sellise juhendamisega loome aluse tervemaks ja vastutustundlikumaks ühiskonnaks. Traditsiooniliselt on kasutatud karistusi ja preemiaid käitumise juhtimiseks, kuid need meetodid võivad põhjustada pinnapealset kuuletumist ja moraalse vastutuse puudumist.
Lapsepõlves õpime, et hea käitumine toob kaasa preemiad ja halb käitumine karistused. Kuid see ei aita lastel mõista tegude tagajärgi ega kaaluda nende moraalset mõõdet. See ei õpeta lastele arusaamist, mis asi on moraal ja eetika. Mis on õige või vale. Kui keskendume vaid karistusele või preemiale, siis kaotame võimaluse süvendada laste arusaamist moraalist, õiglusest ja empaatiast. Karistamisega õpetame lastele seda, et mida teha selleks, et saada võimalikult valutult enda tahtmine.
Õige tegu on väärtus omaette
Selle asemel peaksime õpetama lastele, et õige tegu on oluline omaette, sest see on kooskõlas meie sisemiste väärtustega. Me peaksime julgustama neid küsima “Miks see on õige?” ja mitte ainult “Mida ma saan sellest?” Õiglase käitumise taga peaks olema sisemine veendumus moraalis ja eetikas ning arusaam teiste inimeste vajadustest ja tundest.
Näitamaks lastele, et õige tegu tuleneb sisemisest veendumusest, võiksime kasutada näiteid igapäevaelust, kirjandusest või ajaloost. Oluline on rõhutada empaatiat ja kaastunnet teiste suhtes ning näidata, kuidas õiged teod võivad luua positiivseid muutusi nii indiviidide kui ka ühiskonna tasandil.
Samuti on oluline anda lastele võimalus osaleda otsustusprotsessides, arutleda moraaliküsimuste üle ja teha järeldusi iseseisvalt. Mõistmine ja austus õigete tegude vastu peaks kasvama sisemiselt, mitte olema väline sunnitus.
Kõige olulisem sisend lapse moraalsetele põhiväärtustele saab tulla muidugi siis, kui lapsevanem võtab selle ka oma moraalseks kohustuseks ja annab lapsele seega sellega eeskuju. Miskipärast domineerib hetkel meie ühiskonnas karistuse hirm ja selle baasil tegemine… Mis siis, kui meie generatsioon teeks lõpuks teisiti? Teeks lihtsal paremini?
Kokkuvõttes, õpetades lastele, et õige tegu tuleneb sisemisest veendumusest, mitte hirmust karistuse ees, aitame luua tugevama aluse moraalseks ja vastutustundlikuks käitumiseks. See lähenemine toetab laste arengut autonoomseteks ja empaatilisteks ühiskonnaliikmeteks, kes suudavad teha õigeid valikuid ka siis, kui keegi neid ei vaata.
0 Comments