Nagu näha, on tänane postitus juba veidi teisest puust kui minu tavapärased postitused. Kuid see teadmine on mul hingel juba aastaid ja valimiste eel hakkame taaskord kuulma poliitikute suust lauseid, et tõstame käibemaksu ja alandame töötasumaksusid ehk alandame tulumaksu. See aitavat justkui inimestel hinnatõusu ja inflatsiooniga paremini toime tulla. Tulumaks ei ole selles osas madalapalgalisele aga mingi võluvits.
Saan aru, et enamik Eesti inimesi ei tea, kui palju meil töötasumaksud on või kui ka teavad, siis arvutuskäiku keegi siiski üldjuhul ette ei võta. Iseenesest ei peagi. Selleks on omad inimesed, kes selle inimeste eest ära teevad või peaks tegema. Samas valimiste eel oleks ju hea ENNE teada, kuidas selline maksumuudatus tegelikult meie rahakotti mõjutab. Vastasel juhul on valimiste järel ja maksumuudatuse jõustumisel esimene palgapäev paljudele kindlasti pettumust valmistav.
Tulumaks 26% ja miks ma sellest üldse kirjutan?
Miks ma valisin võrdlusbaasiks tulumaksumäära 26 protsenti? Põhjus on lihtne. Kui mina oma tööl käimise teekonda aastal 2001 alustasin, oli see protsent 26 ja aegamisi on seda alandatud kahekümnele protsendile. Põhjus, miks ma sellest kirjutan on see, et tegelikkuses ei ole tulumaksumäära alandamine vaesemate inimeste suhtes elupäästev maksumuudatus, kuigi sellest muljet tahetakse jätta. Möönan, et vaesus on suhteline mõiste ja ei ole üldse seotud sellega, kui suurt töötasu keegi saab. Olen oma töös kohanud inimesi, kes teenivad rohkem, kui riigikoguliikmed kuid on siiski omadega hädas. Ehk siis ka suurt palka saav inimene võib olla vaesusriskis, kuna on võtnud enda kanda järelmakse jms liiga suures ulatuses ning igapäeva kulutusteks jääb ikka liiga väike summa.
Maksude seisukohalt on arenenud riigi tunnuseks suurem otseste maksude osakaal ja väiksem kaudsete maksude osakaal. Otsesed maksud on need maksud, mis on seotud inimestele makstavate personaliseeritud tasudega. Lihtsustatult on need maksud isikutega otseselt seostatavad (töötasumaksud- tuntum tulumaks). Kaudsed maksud on need, mida ei anna seostada ühegi isikuga, mis sest et kõik me neid maksame. Tuntum kaudne maks on käibemaks. Seda maksame me kõik sama palju, sõltumata sellest, kui suurt töötasu me teenime.
Kirjutasin sellest juba aastaid tagasi ka oma vanas blogis, sellest võite lugeda siit.
Vaatleme palkade ja maksude suhet
Olen teinud kolm erinevat palgaarvestuse vormi. Võtnud aluseks kehtima hakanud miinimumtöötasu ja 2022 aasta riigikogulase töötasu. Riigikogulase töötasu summa olen võtnud aadressilt: https://www.riigikogu.ee/riigikogu/koosseis/palgaandmed/ ja nende poolne selgitus näeb välja nii:
Nimetatud summad (725 vs 4746) panen ma suhtesse nii, et mitu korda erineb miinimumtöötasu riigikogulase palgast ja teine näitaja on see, et mitu korda erineb summa, mida kummagi töötasu saaja maksumuudatusega võidab. Palgaerinevus on 4746/725=6.55X. Ehk siis riigikogulane teenib 6.55 korda rohkem kui koristaja, kes saab miinimumtöötasu.
Kui palju siis on 6% tulumaksu alandamine jätnud miinimumi teeniva inimese taskusse alles?
Maksumäär 20% | Maksumäär 26% | |
---|---|---|
Töötasu € | 725.0 | 725.0 |
TK makse 1.6% | 11.6 | 11.6 |
PK makse 2% | 14.5 | 14.5 |
698.9 | 698.9 | |
MV miinimum 654 | 44.9 | 44.9 |
Tulumaks | 8.98 | 11.674 |
Kätte saab: | 689.92 | 687.226 |
Vahe: | 2.694 |
Tabelist nähtub, et miinimumi teeniv inimene on tulumaksumuudatusega reaalselt võitnud 2.69€.
Riigikogulase töötasult makstavate maksude erinevuse näeb järgmisest tabelist. Alloleva arvestuse puhul olen silmas pidanud praegust maksusüsteemi, et maksuvabastust sellise suure palga puhul ei saada:
Maksumäär 20% | Maksumäär 26% | |
---|---|---|
Töötasu € | 4746.0 | 4746.0 |
TK makse 1.6% | 75.936 | 75.936 |
PK makse 2% | 94.92 | 94.92 |
4575.144 | 4575.144 | |
MV miinimum 0 | 4575.144 | 4575.144 |
Tulumaks | 915.0288 | 1189.53744 |
Kätte saab: | 4314.1152 | 4039.60656 |
Vahe: | 274.50864 |
Maksumuudatus on sellise töötasu juures juba märksa parem eks? Inimene, kes teenib 4746 eurot, on maksumuudatusega võitnud 274.51€. Kui see summa nüüd panna nüüd omavahel suhtesse võidetud summaga, mida võitis miinimumi teeniv inimene, siis saame 274.51/2.69=102.05 korda. Ehk siis lihtsustatult öeldes saab riigikogulane 6.55 korda suuremat töötasu, kuid maksumuudatuse võit on selle eest 102.05 korda.
Valimislubaduste seas olen kuulnud lubadust, et muudame maksusüsteemi taas ühetaoliseks ja õiglaseks, et kõikidel inimestel oleks ühtlane maksuvaba summa (2023 aastal 654€). Olen ka selle kohta etteulatuvalt teinud samasuguse arvestuse, mida näeb järgnevas tabelis:
Maksumäär 20% | Maksumäär 26% | |
---|---|---|
Töötasu € | 4746.0 | 4746.0 |
TK makse 1.6% | 75.936 | 75.936 |
PK makse 2% | 94.92 | 94.92 |
4575.144 | 4575.144 | |
MV miinimum 654 | 3921.144 | 3921.144 |
Tulumaks | 784.2288 | 1019.49744 |
Kätte saab: | 3790.9152 | 3555.64656 |
Vahe: | 235.26864 |
Sellisel juhul on maksumuudatuse mõju 235.27€ ning suhtes miinimumilt võetava maksumuudatusega 235.27/2.69=87.46 korda.
Kokkuvõte
Olen veendunud, et nüüd on terve hulk inimesi, kes hakkab spekuleerima, et see on liiga lihtsakoeline järeldus, meelevaldne või apelleerida sellele, et riigikogulase palka teeniv inimene maksab käibemaksuga kordades rohkem. Mina ütlen, et see on spekulatsioon. Mitte keegi ei tea, kuidas inimesed tegelikult oma raha kulutavad ja kas üldse. Üleval toodud arvutused on numbrilised faktid, kuid kuna käibemaks on kaudne maks, siis ei ole tegelikult teada, millist palka teeniv inimene käibemaksu suurema summa panustab. Investeerimine on muutunud jõukamate hulgas populaarsemaks, mis tähendab, et teatud osa rahast liigub maksuvabadesse tehingutesse jne. Toidukulud jäävad tõenäoliselt siiski enamvähem samasse summasse, sest inimene, kes teenib 6 korda rohkem, kohe kindlasti ei söö 6 korda rohkem jne. Ostab kallemaid asju? Nõus, kuid tõenäoliselt ei tee ta seda siiski iga päev jne.
Seega minu seisukoht on, et suurem töötasudelt makstav tulumaks on vaesele inimesele vähem koormavam kui suurem käibemaks, sest seda maksame me sõltumata palganumbrist kõik samas summas. Igalt kulutatud eurolt 20 senti.
0 Comments